Techmiljardair Elon Musk bemoeit zich als naaste adviseur van president Donald Trump niet alleen met de Amerikaanse politiek. Ook in Europa laat Musk van zich horen. Intussen staat de verkoop van Tesla in grotere Europese markten onder druk.

De Amerikaanse autofabrikant zag de verkoop van zijn elektrische auto’s in de Europese Unie dalen met 13 procent in 2024. Dat blijkt uit gegevens die deze week zijn vrijgegeven door brancheorganisatie ACEA.

Tesla staat onder toenemende druk in zijn op twee na grootste markt. Rivalen lanceren immers stuk voor stuk goedkopere elektrische voertuigen. In grote automarkten, zoals Duitsland, Frankrijk en Italië, zag Tesla de verkopen sterk dalen, zo blijkt uit een analyse van adviesbureau Argus Media die werd gedeeld met Business Insider.

In Duitsland, het centrum van de Europese auto-industrie en de thuisbasis van Tesla’s gigafabriek in Berlijn, daalde de verkoop van Tesla in 2024 met 41 procent. Dat is fors meer dan de verkoopdaling van 27 procent in de totale markt voor elektrische auto’s.

De problemen voor Tesla stapelen zich op in een periode dat de verkoop van elektrische auto's in heel Europa onder druk staat door het einde van belangrijke subsidies in verschillende markten.

“Het overkoepelende beeld is een krimpende markt in heel Europa. Maar Tesla krimpt sneller dan het gemiddelde en in specifieke landen gaat het vrij hard", zegt analist Dylan Khoo van Argus tegen Business Insider.

Stagnerende verkoop Tesla in Europa

In België, Nederland en Zweden stegen de verkopen van Tesla in 2024 nog wel, maar het algemene beeld in Europa is minder rooskleurig voor de autofabrikant. Dat komt mede doordat veel concurrenten hun eigen betaalbare elektrische voertuigen voor de massamarkt uitrollen.

Het Zweedse merk Volvo, dat eigendom is van het Chinese conglomeraat Geely, zag de verkopen in de EU afgelopen jaar met bijna 30 procent stijgen dankzij de populariteit van de 36.000 euro kostende EX30 crossover.

Concurrenten zoals Renault en BMW zagen hun verkopen vorig jaar ook groeien in Europa en het Verenigd Koninkrijk, waarbij het Franse Renault goedkopere modellen lanceerde, waaronder de R5.

Foto: Guillaume Payen/Anadolu via Getty Images

Experts vertelden Business Insider dat de Europese activiteiten van Tesla ook lijden onder een steeds ouder wordende productlijn.

De autofabrikant heeft sinds de Model Y in 2021 geen nieuw voertuig meer gelanceerd in Europa. Het meest recente model van Tesla, de Cybertruck, is niet verkrijgbaar in Europa.

Lees ook: We maakten een testrit met de Tesla Cybertruck – deze 7 ontwerpfouten vielen ons op

“Het ziet er allemaal een beetje hetzelfde uit,” zegt directeur strategie Philip Nothard bij Cox Automotive.

Nothard stelt dat Tesla wordt geconfronteerd met toenemende concurrentie in Europa van Europese en Chinese autofabrikanten, die ambitieuze groeiplannen hebben in Europa.

Zowel Khoo als Nothard zeggen dat de onlangs vernieuwde Model Y cruciaal is voor Tesla om het tij te keren in Europa.

De leveringen van de verbeterde SUV beginnen later dit jaar en Tesla hoopt dat de nieuwe Model Y het bedrijf zal helpen op weg naar groei, nadat het in 2024 zijn eerste jaarlijkse verkoopdaling ooit noteerde.

Musk mengt zich in Europese politiek

Tesla's problemen in Europa komen op een moment dat Musk grossiert in politieke provocaties in Europese landen.

De miljardair veroorzaakte veel verontwaardiging in Duitsland met zijn steun aan AfD, een radicaal-rechtse politieke partij. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz bestempelde Musks steun aan “extreem rechts” als “volstrekt onaanvaardbaar”.

Musk trekt zich daar duidelijk niets van aan en deed er dit weekend een schepje bovenop met een virtueel optreden bij de aftrap van de verkiezingscampagne van de AfD.

Foto: Tesla

Verschillende Duitse bedrijven hebben aangekondigd geen Tesla's meer te kopen vanwege de opmerkingen van Musk in de afgelopen maanden. Afgelopen woensdag projecteerden activisten een afbeelding van een controversieel gebaar van de Tesla-baas op de zijkant van de gigafabriek in Berlijn. Musk maakt tijdens de inaugurele parade van Donald Trump een gebaar dat lijkt op een Hitler-groet, al ontkende hij dat vervolgens ten stelligste.

Musk bemoeit zich ook met de Britse politiek. Hij heeft ruzie met de Britse premier Keir Starmer van de Labour Party en overweegt naar verluidt een donatie aan de rechtse partij Reform.

De controversiële politiek optredens van Musk hebben ertoe geleid dat één van Tesla's concurrenten nu probeert om ontevreden Tesla-eigenaren het hof te maken.

Topman Michael Lohscheller van automerk Polestar zei woensdag dat hij het verkooppersoneel van het bedrijf had opgedragen om zich te richten op Tesla-eigenaren die zijn afgeschrikt door de politieke optredens van Musk.

Hij schaarde zich ook achter Bondskanselier Scholz door de steun van de techmiljardair aan de AfD “volstrekt onaanvaardbaar” te noemen. “Veel mensen schrijven ons dat ze dit allemaal niet leuk vinden,” zegt Lohscheller in een interview met persbureau Bloomberg. “Het is belangrijk om goed naar je klanten te luisteren. En ik kan je vertellen dat veel mensen een zeer slecht gevoel hebben bij de uitlatingen van Musk."

De Duitse auto-analist Matthias Schmidt zet tegen Business Insider dat hij verwacht dat de politieke optredens van Musk invloed zullen hebben op de Europese verkopen van Tesla. Hij acht het waarschijnlijk dat concurrenten zoals Polestar zullen profiteren van onvrede onder Tesla-eigenaren.

“Ik verwacht dat Tesla's concurrenten zich in de handen wrijven, omdat dit precies het moment is waarop ze een stijging van de verkopen van hun eigen auto's goed kunnen gebruiken,” zegt Schmidt. “Hoe meer Musk zichzelf in de voet schiet, des te meer meer Duitse en andere Europese fabrikanten daar van kunnen profiteren", aldus Schmidt.

Foto: PATRICK PLEUL/Getty Images

Nothard van Cox Automotive denkt echter dat consumenten zich uiteindelijk meer zorgen maken over de prijs en de prestaties van elektrische auto's dan over de politieke opvattingen van Musk. “Ik denk niet dat de consument er echt problemen mee heeft. Uiteindelijk is het een koekblik op wielen, dus waar het echt om gaat zijn vragen als: vinden consumenten een auto mooi? Is hij betaalbaar? Voldoet hij aan de eisen van wat de consument wil? Dit zijn zaken waar de klant echt naar kijkt", aldus Nothard.

Tesla reageerde niet op een verzoek om commentaar van Business Insider.

LEES OOK: Tesla-schaamte waart rond onder Nederlandse particulieren: ‘Elon Musk is radicale maniak’